Hát őszintén megdöbbentem. Azért lehetett volna finomabban is nem? A szovjet-magyar (Bár akkor még inkább szovjet), majd magyar, majd olasz, majd magyar, majd orosz, majd ismét magyar tulajdonú nemzeti légitársaságunk bedőlése picit szíven ütött.
Emlékszem, (emlékszem a fenét: -inkább édesanyám mesélte) amikor olyan kétéves-forma lehettem és utaztam a híres légitársaság TU 154-esén. (Édesapám külföldön dolgozott és mi meglátogattuk őt.) A hazafelé úton a gép erős viharba keveredett és elég komoly süllyedés-emelkedés volt az osztályrészem. Mindez még nem jelentett volna problémát, ám éppen vacsorát szolgáltak fel és semmi gond nem volt az étvágyammal még ebben a szélsőséges helyzetben sem, ám a gép mozgása igencsak zavart, így kiabálni kezdtem, hogy én vacsorázni szeretnék és nem hintázni. Édesanyám szerint ezen még a leginkább halálra vált utasok is jót derültek, oldva ezzel a feszültséget.
Persze hozzátehetném, hogy ezek után még a kapitány is hátrajött, hogy megnézhesse ezt az igen kicsi, de annál bátrabb (mondhatni: -harcias) utast, de ilyen (ha jól tudom) nem történt, pedig biztosan jól esett volna.
Minden estre az aktuális időjárásról nyilván nem a kapitány, a másodpilóta (vagy a fedélzeti mérnök -mert akkor még volt ilyen-) tehet, ahogy a stewardess, vagy a földi kiszolgáló személyzet sem, így -nyilván- magam sem őket okoztam a fenti malőrért.

Folyamatosan finanszírozok egy minden évben a csőd szélére kerülő BKV-t, pedig nem Budapesten élek és amikor ott járok sem veszem túlságosan igénybe a cég szolgáltatásait. Fizetem a MÁV több évtizedes csődjét, ahogy pénzt adok a Volánbusz, vagy a helyi volán (és az összes megyei személyszállítással foglalkozó állami vállalat) működéséhez. Új mozdonyokat, kocsikat, buszokat veszek, mégis ég a metró, ég a BKV helyi járata, árokba csusszan a helyközi autóbusz. És akkor még ott van (bocs: -volt) a MALÉV is.
Nem tudom, hogy a krízishelyzetet meddig lehetett volna még húzni, de (bármennyire is fájdalmas kimondani), nem csinálta rosszul a légitársasághoz rendelt biztos, amikor (a veszteségek minimalizálására) leeresztette a redőnyt. A külügyminisztert az egyik utolsó gép még hazahozta valami Isten háta mögötti helyről, és Helsinkiből is fel tudott szállni a menetrend szerinti MALÉV járat, ám (leszámítva a lízingelt gépek elszállítását) ez volt az utolsó útja.
Hírlik, hogy a kormány egy új nemzeti légitársaság létrehozásán töri a fejét, de mint mindenre, erre is későn reagált. Szerintem (aki teljességgel laikus e téren), mégis a józan paraszti ész ezt diktálja: -nem akkor kell kapkodni, amikor már nagy a baj, hanem annak bekövetkezése előtt illik tervezni, pénzt költeni, szervezni, ugyanis a fapados cégek azonnali fejlesztésbe kezdtek a MALÉV átlag hárommillió fő/év utasáért. Új gépeket állítanak be (ugyanolyan Boeing-okat, mint voltak), felszippantva ezzel azt a háromszáz pilótát és kétezer-ötszáz fős földi személyzetet, akik korábban a MALÉV kötelékein belül -a szó igazi és átvitt értelmében egyszerre- repültek.
A nemzeti légitársaság létrehozásához persze nyilván nem árt még az sem, ha van pár repülőgép is, ám a lízingcég rövidesen továbbszállítja a MALÉV gépeit az Amerikai Egyesült Államokba, ahol szétszedik őket.

Egy régi dakota közmondás szerint a felröppenő madár egyszer, -előbb vagy utóbb- le is száll, de az égről leparancsolni nem lehet. Úgy látszik, hogy ma már ez sem igaz. Remélem segíthettem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése