2014. július 1., kedd

Parkolási gyorstalpaló

Hello kedves olvasó!

Ahogy azt (gondolom) te is tudod, 2014. július 01-től, azaz a mai naptól (néhány új törvény megalkotásával) felállt és elindult a maga útjára a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.. Mint oly sok minden, úgy ez is nemzeti. Hát nem csodálatos? Gyönyörű elnevezése ez amúgy manapság annak, amit a történelemkönyvekből államosításként ismerhetsz, de ez egy másik poszt témája. 
Naszóval! Fontos tudnod, ha szoktál mobillal fizetni (különös tekintettel a büntetések nagyságára), hogy a Kedves vezető, mint oly sok mindent, ezt is megváltoztatta. Gyökerestül. Hívhatod infrastrukturális fejlesztésnek, parkolásmutyinak, vagy aminek akarod, de egy biztos: -mától másképp és másnak fizetsz. Valahogy így (forrás vs.hu):

Július elsejétől a Nemzeti Mobilfizetési (NM) Zrt. elvileg az ország összes fizetőparkolója felett átveszi az irányítást. Az állami cég vezényletével hétfőről keddre virradóan az önkormányzatok elvileg átmatricázzák az összes parkolóautomatát Budapesten és az ország további 69 városában. Azért hangsúlyozzuk, hogy elvileg, mert gyakorlatilag mintegy 70 órával az új rendszer indulása előtt még nincsenek meg maradéktalanul azok a szerződések, amelyek alapján az NM és partnerei szolgáltathatnak, nem lehet megtalálni az érvényes tarifákat, és senki nem adott garanciát arra, hogy nem bírságolják majd meg azokat az autósokat, akik esetleg elvesznek az információ-vákuumban.

Mit vehetünk készpénznek?

Vegyük azt a verziót, hogy kedd reggelre átmatricázzák az automatákat. Ebben az esetben az állam átnyomta akaratát az önkormányzatok parkolási cégein, a szerződő partnereken és a vele perben és haragban állókon. Mit látunk majd az oszlopokon? Új neveket, telefonszámokat és egy első blikkre nehezen felfogható mátrixot. Azt, hogy melyik verzióért mennyit kell fizetnünk, sehol sem tudjuk meg. De mi azért ebben is egy kicsit segítünk.

Anélkül, hogy le akarnánk lőni a poént, lehet fizetni helyben, készpénzzel. Infokommunikációs korszak ide vagy oda, ez most tényleg egy egyszerű megoldás: látjuk a tarifát, fizetünk, és kész. Igaz, hogy nincs percalapú számlázás, rohangálhatunk pótlólagos pénzdobálásra, de kétségtelenül ez a tuti megoldás.

Min vitatkoznak?

Ha mégis belépnénk az információtechnológia és a virtuális pénzek világába, akkor a következő lehetőségeink adódnak. Választhatjuk valamelyik mobilszolgáltató kínálatát. Ők eddig parkolásonként 75 forintot vertek rá az önkormányzatok által megszabott helyi parkolási tarifákra. A módszer ugyanaz, mint eddig, csak a telefonszámok változnak (810 helyett 763-at kell bepötyögni a zónaszám előtt). Gyorsan hozzátesszük: azért változnak a számok, mert az eddigi szolgáltatóval, egy magáncéggel, az Első Mobilfizetés Elszámoló (EME) Zrt.-vel az állam nem tudott megállapodni.

Az EME ugyanis szerette volna megőrizni piacát és azzal együtt évi 4-5 milliárd forintos bevételét, és nem tetszett neki, hogy az állam azt mondta: mától (2014. július 1-jétől) a köztéri fizetős parkolás közszolgáltatásnak számít, amelynek egyedüli integrátora a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. Az EME tulajdonosai a tavalyi 5,2 milliárd forintos árbevételből 174 millió forint osztalékhoz jutottak. A cég offshore bejegyzésű, de a vezető tisztségviselők között ott van a volt szocialista terézvárosi alpolgármester, Fürst György, aki Rolls Royce-szal közlekedik, valamint a milliárdos Varga Zoltán, aki a közelmúltban megvette a finn Sanoma magyarországi médiabirodalmát.

Melyek az ismerős szolgáltatónevek?

Csakhogy úgy tűnik, mintha a Magyar Telekom, a Vodafone és a Telenor erről nem értesült volna. 70 órával az új rend előtt, honlapjaikon egy árva szó nincs arról, hogy változik a rendszer. A tarifákról a link az EME honlapjára visz, és az EME is azt állítja, hogy nekik egymással élő szerződéseik vannak. Az EME egyébként emiatt az Európai Bizottsághoz is fordult, döntés persze még nincs.
A nagy telekomcégekkel tehát egy kicsit ugrunk a sötétbe, mert nem tudjuk, mennyi pénz számlázására adunk lehetőséget nekik a parkolásunk kezdeményezésével, illetve hogy a majdani elszámolásuk alapján hová is kerül a pénzünk. Ez utóbbi persze a fogyasztót nem feltétlenül izgatja, az ár azonban már annál inkább. Erről annyit mondhatunk, hogy a mobilszolgáltatóknál valószínűleg valamivel drágább lesz, mint eddig. Legalábbis erre utal a Telenor válasza a VS.hu kérdésére: „Sikerült olyan megoldást találnunk, mely révén az ügyfelek számára csak minimálisan érződik majd a költségnövekedés.”

Mit kínál az állami szereplő?

Az állam ugyanis a pénzen való osztozkodásban is átszabta a piacot. Minden egyes elektronikus parkolási kezdeményezés esetén bezsebel 40 forintot, plusz az önkormányzatok által megszabott tarifa 10 százalékát. Természetesen eddig is volt integrátori sápszedő, az EME Zrt.
Mindazonáltal az NM nem elégszik meg a 40 forinttal, ha saját maga a fizetési rendszer szolgáltatója is. Ugyanis erre is lehetőség van. Tehát nemcsak a telekomcégek közül választhatunk, hanem kiegyenlíthetjük parkolási számlánkat a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-n keresztül is. Ebben az esetben a díj 50 forinttal lesz több az önkormányzati tarifánál (az EME-nél ez 45 forint volt), mert az NM plusz 10 forintot kér el úgynevezett kényelmi díjként a 40 forinton felül. Ezzel egyébként meglehetősen vonzó ajánlatot tesz, hiszen a telekomos cégeknél az 50 forinttal szemben várhatóan 75 forintnál is többet kell leperkálni.
Csakhogy az NM is előre kéri a pénzt. A telekomcégeken kívül ugyanis a többi szolgáltató, köztük az NM is alapvetően feltöltős rendszerben működik (a telekomosoknál a mobilos számlával együtt, utólag fizet az ügyfél.). Ehhez előre regisztrálni kell az NM honlapján, és pénzt kell átutalni a megadott számra. Ha ez megtörtént, akkor keddtől már mehet is a tarifa plusz 50 forintos fizetés.

Mit hoz a verseny?

Maradt a három másik szereplő. A debreceni székhelyű MPark már eddig is szolgáltatott, de csak az ország hét városában, valamint a budapesti Terézvárosban. Habár az NM fennen hirdeti, hogy ezentúl bármelyik szolgáltatóval bárhol lehet a parkolásért fizetni, az MPark erről még nem tud. Pontosabban tud, csak nincsenek még meg hozzá a szerződései. Az NM-mel is csak hat nappal az indulás előtt szerződtek, négy nappal az üzemkezdés előtt azonban az ügyfélszolgálaton még nem tudták megmondani, pontosan hol is lehet majd velük fizetni.
Az önkormányzatoknak tényleg élő szerződéseik vannak az EME Zrt.-vel, és a jogászoknak főhet a feje, mi lesz, ha például az Európai Bizottság az EME-nek ad igazat. Még akár kártérítést is fizethetnek. Terézváros önkormányzata négy nappal az indulás előtt még nem tudta, hogyan tovább. Csak annyit tudtak mondani, hogy folyamatosan tárgyalnak, és hétfőn, vagyis néhány órával az új üzemkezdet előtt várható tájékoztatás. Hasonló a helyzet Szegeden is.
Az MParknál annyi az előny, hogy ismert a díjszabás, legalábbis azt állítják, hogy maradnak az eddigi tarifák. Ezek azonban már nehezen összehasonlíthatók az eddigiekkel. Mint említettük, ez is feltöltős. A regisztráció magánembereknek ingyenes, üzleti ügyfeleknek viszont 1000 forint. Az egyenleg feltöltése csak 10 ezer forinttól ingyenes, addig 5 százalék a levonás. Ezen kívül fizettetnek a parkolás megkezdéséért és végéért (20 forint), a számlázásért (300 forint), az egyéb sms-ekért (30 forint). Ez így együttesen nem tűnik olcsónak.
Az Mparknál ráadásul nem is lehet sms-sel elintézni a fizetést, hanem csak előre letöltött applikációval (valamint telefonos bejelentkezéssel). Letölthető mobilalkalmazás egyébként mind a hét most induló szolgáltatónál létezik. Ezek az applikációk az sms-nél is gördülékenyebbé teszik a tranzakciót, például eleve érzékelik, melyik zónában vagyunk.

Miért éri meg a szolgáltatóknak?

Maradt még két szolgáltató, a Barion és az Evopay. A Barionnál csak applikációval lehet működtetni a rendszert, és ez is előre feltöltős. Viszont érdeke és logikája eltér a többiekétől. A Barion ugyanis alapvetően elektronikus pénztárcát kínál, amire Magyarországon egyelőre egyedül ő kapott engedélyt. A Barion abban érdekelt, hogy ügyfelei minél több helyen fizetni tudjanak a rendszerével, vagyis a mobilparkolással mint kiindulási alappal nagyon jól jár. Éppen ezért sem a regisztrációért, sem a pénzfeltöltésért, sem a vásárlásért nem kér pénzt. Sőt, indulási akcióként még az NM 40 forintos díját is átvállalja.
Az Evopay mögött is egy olyan cégcsoport, az Evopro áll, amely elektronikus fizetési rendszerben gondolkozik, így például az Evobank is hozzájuk tartozik. A milliárdosok klubját erősítő tulajdonos, Mészáros Csaba abban a mérnökcsoportban látja cégeinek legfőbb értékét, amely a fejlesztéseket végzi. Így valószínűleg nekik is legalább annyira reklámértéke van annak, hogy beléptek a mobilparkolás új rendszerébe, mint a konkrét bevételek.
Ennek ellenére az Evopay azért nem olyan nagyvonalú, mint a Barion. Bár az új tarifákkal csak július elsején szembesítik ügyfeleiket, eddigi szolgáltatási díjaik alapján nem tűnnek a legolcsóbbnak. A regisztrációért náluk is csak a cégeknek kell fizetniük (a felhasználók számától függően 1390–3000 forintot), de csak 3 munkatárs felett. Szerződött partnereiknek ugyanakkor lehetővé teszik azt is, hogy havonta utólag fizessenek. Az Evopaynél az sms 45 forintot kóstál, a telefonos hívás 35 forint, az applikációs megoldás ingyenes. Az egyéb értesítések tarifája 25 és 300 forint között mozog attól függően, hogy milyen csatornán küldik. És erre jön még az NM-nek járó 40 forint parkolásonként. Kérdés, hogy a versenyképességért hajlandók-e eddigi bevételeikből engedni.

Miért nem egységes a rendszer?

Akik persze „szabadságharcosként” azt mondják, hogy az állam ne rendezze át a piacot, elvileg maradhatnak az eddigi partnernél, az EME Zrt.-nél. Csakhogy az eddigi hívószámok valószínűleg már nem fognak működni, legalábbis az NM azt állítja, hogy a 810-esekre egy hibaüzenet fog érkezni. Hosszabb távon ugyanakkor nem kizárt, hogy az EME jogi úton be tudja bizonyítani igazát.
Addig azonban marad az NM rendszere, amelyet egységesnek, átláthatónak és az eddigieknél olcsóbbnak hirdetnek. Ez utóbbi két minősítés, mármint hogy átlátható és olcsóbb, megítélés kérdése. Az azonban biztonsággal kijelenthető, hogy nem egységes. A tarifák megállapítása ugyanis az önkormányzatok jogköre maradt, hiszen közterületeikkel ők sáfárkodhatnak. Ez eddig rendben is van. Csakhogy továbbra is az autósnak kell észnél lennie, melyik automatába dobja a pénzt. Azt ugyanis most sem sikerült megoldani, hogy ha Budapesten például egy mellékutcához a körúti automata esik legközelebb, és az autós abba a zónába fizeti a pénzt, akkor ne büntessék, mondván, a mellékutca másik kerülethez tartozik. Az illetékes helyettes államtitkár egyelőre annyit ígért, hogy igyekeznek közvetíteni az önkormányzatok között, de a büntetlenséget nem tudja garantálni.

Nincsenek megjegyzések: